januar 31, 2011

Og vinden susede og brusede…

Jeg var i lørdags i forbindelse med dans en tur i Skagen. Det er efterhånden mange år siden jeg har været der. Da jeg var færdig ved 16-tiden valgte jeg at køre omkring Gl. Skagen – og en tur ned til stranden. Da vi skulle have gæster til aften, blev det desværre til et hurtigt kig fra bilen. Jeg kunne dog tabe pusten helt, for hvor er den danske natur dog smuk – selv på en blæsfuld lørdag i januar!

På vejen hjem til Aalborg flød tankerne hurtigt omkring min barndom i min mors mosters sommerhus i Klitplantagen i Blokhus. Hvor ville jeg dog ønske, jeg kunne skrue tiden tilbage liggende i drømmesengen for at slå mave efter morgenmad på ”mosters” (som vi også kaldte hende, da vi ikke selv havde en moster) terrasse. Min mosters sommerhus ”Bakkehuset” var et ganske primitivt 40 m2 sommerhus uden bad og varmt vand. Dog liggende på en stor grund med anneks blot 500 m fra havet.

Siden weekenden er drømmen gået om at have sit eget sommerhus. Skulle det være, er ønsket et sommerhus i nogenlunde samme kvarter, som min mosters og næsten ligeså primitivt. Jeg har aldrig helt kunnet se idéen med at nybygge et stort og smart sommerhus, som ville minde én om sit hjem. For mig skal det gerne være det modsatte af vores ”rigtige” hus, fordi sommerhus for mig er lig med en vis form for primitivitet uden spabade samt moderne køkken. Det skal dreje sig om familiehyggen, banden og svovlen over, at man kun kan tage DR og TV2 :0) og ikke mindst roen til at fordybe sig i naturen, hinanden og sig selv.  

Jeg ville elske at have et lille sortmalet sommerhus med hvide vinduer, liggende lidt skjult bag høje træer fra omkring 1950’erne/1960’erne…selvfølgelig fyldt med ægte sommerhusstemning, som for mig kan være i form af lækre ting fra GreenGate. Men det bliver vist kun i drømmene - desværre….



1 kommentar:

  1. Kan sagtens følge dig jeg ville også ønske vi havde et sommerhus, så ville jeg indrette det hele med Greengate...
    Ha´en dejlig aften

    Knus Susi

    SvarSlet

Jeg bliver så GLAD for din kommentar - Skønt :0)